B.K.S. IYENGAR - LIGHT ON PRANAYAMA - Tercüme

Tanrıyı anlatmak ne kadar zorsa, pranayı anlatmak da o kadar zordur. Prana evrenin tüm katmanlarının içine nüfus etmiş enerjidir. Fiziksel,  akılsal,  zihinsel, cinsel ve kozmik enerjidir. Titreşimde olan tüm enerjiler pranadır. Isı, ışık yerçekimi manyetizma ve elektrikte pranadır. Tüm canlılarda var olan ve tehlike anında tam güçle serbest bırakılan gizli veya potansiyel enerjidir. Tüm aktivitelerin itici gücüdür. Yaratan yok eden ve koruyan enerjidir.Hayat ruh güç canlılık,hareketlilik bunların hepsi pranananın bir şeklidir.

Upanişadlara   göre  prana yaşamın ve bilincin prensibidir. Öz(self-atman) ile eşittir ve gerçek özle birdir.Evrende var olan tüm canlıların yaşa enerjisidir.Doğumla var olur ve yaşamaya başlar.Ölüm anında bireysel nefes kozmik  nefese dönüşür.Yaşam çarkının merkezidir.Her şeyi barındırır.Yaşam veren güneşte bulutlarda, rüzgarlarda,toprakta ve maddenin tüm hallerinde nüfus etmiş haldedir.Varoluş ve var olmayıştır.Tüm bilgilerin kaynağıdır.Smkhya felsefesinde kozmik kişiliktir (puruşha).Bu sebeple yogi nefese sığınır.

Prana genellikle nefes olarak tercüme edilir. Ancak bu onun insan bedeninde ortaya çıkış şekillerinden sadece biridir. Eğer nefes durursa yaşamda durur. Kadim Hintliler bedenin tüm fonksiyonlarının hayat enerjisinin (prana - vayus) yaşam enerjisinin beş türüyle varolduğunu bilirler.Bunlar prana,  apana, samana, udana ve vyana dır. Tüm canlılarda var olan hayati, yaşamsal kozmiktir.Tanrı tektir, ancak onun bilgeliği farklı isimler alabilir bunlardan biride pranadır.

Prana göğüs bölgesinde hareket eder ve nefes alıp vermeyi kontrol eder. Atmosferdeki yaşam enerjisini içine çeker.Apana alt karın bölgesinde hareket eder.Meniyi, dışkıyı ve idrarı kontrol eder.Samana gastirik ateşi ateşler.Sindirime yardımcı olur ve abdominal organların uyum içerisinde çalışmasını düzenler. İnsan bedeninin tümüyle bütünleşir. Udana boğaz bölgesinde çalışır. Ses tellerini havanın ve besinlerin alınmasını kontrol eder.Vyana tüm bedene yayılmıştır.Damarlar ve sinirler araçılığıyla besinler ve nefesten alınan enerjiyi yönetir.

Pranayama da  parana-vayu alınan nefesle harekete geçer ve apana – vayu verilen nefesle hareketlenir.Udana enerjiyi alt omurlardan beyne doğru yükseltir.Vyana, parana ve apananın enerjileri transfer etmeleri fonksiyonu için gereklidir.

Upaprana olarak bilinen beş adet yardımcı bölüm daha vardır.Bunlar naga, kurma, krkara, devadatta ve dhanamjaya dır. Naga abdomenlerdeki  baskıyı geğirme ile rahatlatır. Kurma göz kapaklarının hareketlerini kontrol eder . Gözlere yabancı cisimlerin gelişmesini engeller.Ayrıca irislerin boyutlarını ışığın görüş için gerekli olan ışığı düzenleyerek kontrol eder. Kırkara cisimleri nasa yollarına girmesini engeller.Hapşurma ve öksürme kontrol eder.Devadatta esnemeye sebep olur ve  uyku verir.Dananjaya balgam üretir.Ölümden sonra bile bedenin nemlenmesini sağlar.Cesetin  bazen şişmesine sebep olur.

Ayurveya göre 3 beden tipinden biri olan vata, prananın bir diğer adıdır.Yoga metinlerindeki prana açıklaması charaka samhita daki vata açıklamasıyla aynıdır.Prananın fonksiyonunun algılanabilir tek dışa vurumu içsel enerji  tarafından aktife edilerek solumaya sebep olan ciğerlerin hareketidir.

Chitta ve Prana
Chitta ve prana sürekli ilişki içerisindedir.Chittanın olduğu yerde pranada vardır.Prananın olduğu yerdede prana vardır.Chitta iki itici güç tarafından yönetilen bir araca benzer.Bunlar prana ve vasanadır(tutku).Daha güçlü olan yönde yer alırlar.Bir topun yere değip sıçraması gibi sathaka da prana ve chitta’ nın hareketiyle hareketlenir.Eğer nefes galip gelir ise arzular ve duyular kontrol altına alınır ve zihin sabitlenir eger tutkuların gücü galip gelirse nefes dengesizleşir ve zihin ajite olur .
Hatha yoga prapıdika üçünçü bölümünde swatmarama derki  nefes ve prana durgun olduğunda cittada durgundur. Meni boşaltımı olmaz.Sathakanın canlılığı arttığında kişiurthva-retas(meni yükselmesi) aşamasına geçer.Cinsel enerjisini yükselten kişinin chittası saf bilinçle buluşur.
Pranayama
Prana nefes, solunum, yaşam, canlılık, enerji ve güç demektir.Çoğul kullanıldığında hayati yaşamsal nefesleri veya prana – vayus tan oluşan enerji akımlarına tekabul eder.Ayama gerilme, uzama , genişleme, düzenleme, kısıtlama ve kontrol anlamına gelir.Bu bağlamda pranamaya nefesin uzatılması ve kısıtlanması anlamına gelir.Siva samhita  bu duruma vayusadhana yani nefes pratiği der.Patanjalinin yoga sudralarında pranayama: nefesin sıkı yapılanmış bir postürde kontrollü alımı ve dışa akımı olarak açıklanır.

Pranayama solunum organlarını kısıtlı ritmik ve yoğun bir şekilde genişletip hareket ettirme tekniklerinden oluşan bir sanattır.Alınan nefesin(poraka) uzun ve sürdürebilir akışını, nefesin verilmesini  ve tutulmasını (kumbaka) içerir.Purakha sistemi uyarır.Rechaka kirlenen havayı ve toksinleri içeri atar.kumbaka  enerjiyi beden içerisine dağıtır.Hareketler ve göğüs kafesinde  ciğerlerde, yatay genişlemeyi (dairghya) , dikey yükselmeyi (aroha) ve çevresel uzamayı (visalata) içerir.  Solumanın bu şekilde disipline edilmesi zihnin konsantrasyonuna yardımcı olur ve sathaka nın güçlü sağlığa ve uzun yaşama ulaşmasına sebep olur.

Pranayama bedeni ve ruhu birleştiren otomatik bir nefes alışkanlığı değildir sadece.Oksijenini disiplinli tekniklerle alınması sonucunda sathakanın bedeninde süptil kimyasal değişiklikler oluşur.Asana uygulamaları prananın akışını engelleyen kısıtlamaları ortadan kaldırır.Pranamaya uygulamaları da prananın beden içindeki akışını düzenler.Bu şekilde sathakanın düşünceleri, arzuları ve hareketleri düzenlenir.Kendinin efendisi olmasını sağlayacak olan dengelilik ve heybetli gücü sağlar.

Tercüme: Aslı İba Duran

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder